اقتصاد و مدیریت

اقتصاد و مدیریت
 
به دنیای اقتصاد خوش آمدید

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد جواد اکبری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ارزشیابی کیفی خودروها بر اساس روش‌ها و دستورالعمل ‌های مدون شرکت بازرسی‌کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌شود. این روش‌ها و دستورالعمل‌ها به فراخور نیاز بازنگری و تجدید نظر شده و سطوح کیفی نیز بر این اساس تغییر می‌یابد، لذا با توجه به تغییر سطوح کیفی نسبت به سال گذشته، گزارشات ارزشیابی گروه سبک بر اساس سطوح کیفی جدید در سال 1392 تهیه شده ‌است.

در فروردین ماه 1392 مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل با کاهش 6/77 درصدی و در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با تنزل چشمگیر 1/78 درصدی مواجه گردید. در ماه اخیر 98 درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و 2 درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

* گروه خودروهای سبک

در بخش سواری شاهد کاهش 7/77 درصدی تولید نسبت به ماه قبل بودیم که از جمله عوامل اصلی در این روند نزولی مربوط به قطع تولید خودروهای شرکت ایران خودرو خراسان (پژو 405، پژو پارس، سوزوکی گرند ویتارا)، رنو مگان، توجوی هاچ بک، تیبا و سایپا X132 است. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ خودروهای تولید داخل می‌توان به تولید مجدد خودروی پژو 206 اشاره کرد.

به طبع کاهش تولید خودروهای سواری در ماه جاری، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل 3/70 درصد کاهش یافت بطوری که جمعا 12 مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 7 مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 5 مدل در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند.

همانطور که در جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری قابل مشاهده است، خودروی نیسان تیانا محصول شرکت پارس خودرو در صدر و خودروی سایپا X131  محصول شرکت سایپا در انتها قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری، سایپا X131 و لیفان 620 بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. از طرفی شاهد بهبود 5/27 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای تندر90 پارس خودرو و MVMX33 می باشد. در بخش تزئینات و مونتاژی خودروهای سمند، MVMX33 و سایپا X131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. در ضمن شاهد بهبود 5/6 درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تغییر برای خودروی تندر90 ایران خودرو و MVM530 است. در بخش بدنه خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. همجنین نسبت به ماه قبل افت 2/12 درصدی را شاهد هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروهای تندر90 ایران خودرو و MVM530 می باشد. در بخش رنگ، خودروهای سایپا X131 پارس خودرو ، MVMX33 و Voleex C30  بیشترین نمرات منفی را کسب نمودند، بطوریکه شاهد تنزل 6/9 درصدی نسبت به ماه قبل بودیم که خودروهای MVMX33 و پژو 405 نقش بسزایی در این روند نزولی دارند. ایرادات مهم و اساسی نیز روند رو به رشد 5/60 درصدی داشته که عمدتا مربوط به خودروهای سایپا X131 و سایپا X131 پارس خودرو می باشد و در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری نسبت به ماه قبل دارای بهبود کیفی 3/3 درصدی است.

از دیگر نکات حائز اهمیت  می‌توان به ارتقاء سطح کیفی خودروی MVM530 از سطح کیفی خوب به سطح کیفی خیلی خوب، افت سطح کیفی خودروهای پژو 405 و سمند از سطح کیفی خیلی خوب به سطح کیفی خوب و نزول خودروهای سایپا X131 پارس خودرو و سایپا X131 در سطح کیفی خوب و جابه جایی آنها از سطح B+ به B اشاره کرد. همچنین می‌توان جابجایی رده کیفی سایپا X131 پارس خودرو و سایپا X131 را در جدول ماه جاری مشاهده کرد، بطوریکه سایپا X131 پارس خودرو بر خلاف ماه پیش بالاتر از هم نام سایپایی خود قرار گرفت.

در بخش وانت شاهد کاهش 9/77 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به قطع تولید خودروی وانت کاپرا و کاهش قابل توجه تولید خودروهای وانت مزدا تک کابین و وانت پیکان می باشد.

با توجه به کاهش تولید خودروهای وانت در فروردین ماه، ارزشیابی این خودروها دارای تنزل 5/49 درصدی بوده بطوریکه از 5 مدل خودروی ارزشیابی شده 1 مدل در سطح کیفی خوب و 4 مدل نیز در سطح کیفی قابل قبول قرار گرفتند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان بیشترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی شاهد افت 5/24 درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به وانت مزدا تک کابین است. در بخش تزئینات و مونتاژی شاهد تنزل 3/5 درصدی هستیم که عمدتا مربوط به روند رو به نزول خودروی وانت دیزل زامیاد است. ضمنا خودروی وانت مزدا دو کابین بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد. در بخش بدنه خودروی وانت مزدا دو کابین بیشترین نمره منفی را کسب کرد، بطوریکه از کاهش 1/2 درصدی نمره منفی نسبت به ماه قبل برخوردار هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به خودروی وانت نیسان CNG است. در بخش رنگ در ماه جاری خودروی وانت نیسان CNG بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد بهبود 1/3 درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر مربوط به کاهش نمره رنگ خودروی وانت دیزل زامیاد است. در بخش ایرادات مهم و اساسی بهبود 8/33 درصدی را شاهد هستیم که خودروهای وانت مزدا تک کابین و وانت دیزل زامیاد بیشترین تاثیر را داشته‌اند و در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت افت کیفی 9/5 درصدی را نسبت به ماه قبل داشته است.

* گروه  خودروهای سنگین

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاری هیچ گونه خودرویی تولید نگردید.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد کاهش 9/65 درصدی تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در این روند مربوط به قطع تولید کامیونت ایسوزو NKR ، کامیون های ایسوزو NQR ، البرز کمپرسی 375 ، البرز باری ، سهند و کشنده های ماز و اسکانیا G410 است.



.: Weblog Themes By Pichak :.



آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 37
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 22370
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات پیامکی
استخاره آنلاین با قرآن کریم



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • آی تی ایران
  • سرکه